Blogs

Intieme cultuurbeleving

over de aantrekkingskracht van locatietheater

 

De haven van Urk ligt er vredig bij onder een volle maan. Alles is rustig op straat en achter de ramen van de huisjes zien we hoe mensen zich klaarmaken voor de avond. De gids neemt ons 78 jaar mee terug in de tijd. Een dikke sneeuwlaag bedekt het vissersdorp en er verschijnen twee Duitsers met geweren op straat. Ze zijn nog jong, een jaar of twintig en hun verkleumde harten verlangen naar Duitsland. Dan horen we gezang vanuit een van de huisjes; een familie die kerst viert. Na een tijdje kloppen de jongens aarzelend aan. Even later zien we ze aan tafel zitten, omringd door de familie. Ze wrijven hun handen warm en kijken dankbaar de tafel rond. Volgens onze gids zullen zij de komende maanden regelmatig bij deze mensen langskomen om ze te waarschuwen voor de plannen van de Duitsers. Dan smelt de sneeuw, vervagen de soldaten en lopen we verder naar de volgende locatie van deze Urker Oorlogstocht. 

Deze rondleiding raakte mij op een heel ander niveau dan een theatervoorstelling over de Tweede Wereldoorlog mij zou raken. Ik zat zelf in de kerk waar de joden zich verstopten onder de kansel en liep door de oude steegjes (ginkies) die achternagezeten Urkers ooit hielpen hun bezetter af te schudden. Bovendien ging dit over mensen die echt hebben bestaan, vaders, moeders, jonge geliefden en zelfs kinderen. Hun nabestaanden lopen nog op het (voormalige) eiland rond. Volgens een artikel van het landelijk kennisinstituut cultuureducatie amateurkunst (LKCA) ben ik niet de enige die zoekt naar een meer intieme cultuurbeleving op locatie: ‘We willen meer dan ooit weten waar we vandaan komen, we willen begrijpen in welke wereld we leven en we willen ergens bij horen, samen zijn en vooral samen doen. Daarom zijn onderwerpen die dicht onder de oppervlakte van ons landschap en onze huid liggen tegenwoordig zo populair.’ 

Het toneelbezoek in theaters loopt achteruit, maar de theatergroepen op locatie en de stadswandelingen worden juist geliefder. In Friesland is bijvoorbeeld ‘De Stormruiter’ enorm succesvol: een openluchtvoorstelling die zich afspeelt in 1750 en gaat over de barre strijd tegen het zeewater. In dit stuk figureren onder andere honderd Friese paarden. Het verhaal speelt zich af op de locatie waar Friesen ooit met veel inspanning een dijk bouwden die hun eeuwenlang tegen het water zou beschermen. Ook hierbij speelt identiteit en gemeenschapszin dus een belangrijke rol. Een vergelijkbare voorstelling is ‘GAS’ van Toneelgroep Jan Vos, over de gaswinning in Groningen. In drie bedrijven op locatie toont Jan Vos hoe de gaswinning in de jaren 60 nog werd bejubeld en hoe dat in de loop der jaren is veranderd. Kortom: het sleutelwoord voor theater- en cultuurbeleving in deze tijd is ‘verbinding’ en ‘hoe sterker en gemotiveerder die verbinding is hoe groter de kans op succes’, aldus LKCA.

(In 2018 gepubliceerd op de website van Tekstbureau 't Kofschaap)

Hoe schrijf je een goed verhaal?

Storytelling is de beste manier om als ondernemer verbinding te zoeken met je publiek. Denk maar aan jouw favoriete films, boeken, series, games en musicals. Het zijn allemaal verhalen en ze ontroeren je, maken je aan het lachen of reflecteren op je eigen leven. Kortom; ze raken je. Dat geldt ook voor de verhalen die jij over jouw onderneming vertelt, bijvoorbeeld hoe het ooit begon, wat jouw passie is en welke richting je op wil. Maar hoe schrijf je een goed verhaal? In deze blog help ik je op weg met zes gouden tips!

Tips:

Waar ga jij van kwispelen?

Schrijf vanuit je hart, kies een onderwerp dat jou echt inspireert. Met het juiste onderwerp schrijft het verhaal zich bijna vanzelf. Wat wil jij delen met je publiek? Wat maakt jouw onderneming bijzonder?

Maak een schrijfplanning 

Heb je een onderwerp te pakken? Dan is de volgende stap het maken van een planning. Het is fantastisch als je zin hebt om te schrijven, maar om het daadwerkelijk te doen heb je meestal een stok achter de deur nodig. Het klinkt misschien niet zo romantisch om je scheppingsproces in te plannen, maar het zorgt er wel voor dat er iets op papier komt te staan en dat motiveert je om verder te gaan. Forceer het echter niet! Soms gaat het gewoon even niet zo soepel. Dat is volkomen normaal en helemaal geen probleem. Maak een wandeling, of geef jezelf een paar dagen of weken pauze. Vaak komt de inspiratie namelijk weer terug als je het allemaal even loslaat.

Bouw spanning op

Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk een bepaalde spanning in je verhaal brengt. Zo zorg je ervoor dat je lezers nieuwsgierig blijven en niet afhaken. Je kunt je verhaal bijvoorbeeld beginnen met een omschrijving van hoe je ooit begonnen bent en tegen welke obstakels je opliep. Als je dat op een dramatische manier omschrijft, wil de lezer weten hoe je ondanks alles toch nog een succes hebt gemaakt van de onderneming.

Kill your darlings

Dit heb je vast vaker gehoord, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden: houd het kort! Kijk kritisch naar je eigen tekst en bedenk welke informatie essentieel is. Mensen haken vaak af bij langdradige verhalen, zeker online.

You never write alone

Zoek een schrijfmaatje of een proeflezer en laat jouw vorderingen regelmatig zien. Het werkt namelijk enorm motiverend om tijdens het schrijfproces regelmatig feedback te krijgen. Als jij jouw schrijfmaatje van feedback voorziet, kan dat daarnaast ook nog eens helpen om je meer bewust te worden van de zwakke en sterke punten van je eigen teksten.

Geniet ervan!

Er komen momenten dat je het schrijven even niet meer ziet zitten. Het kan gaan aanvoelen als hard werken, zonder veel bevredigende resultaten. Probeer je dan te richten op het plezier en het gevoel van vrijheid dat het kan brengen om jouw eigen wereld te scheppen. Want hoe vaak krijg je daar de kans nu voor?

(In 2018 gepubliceerd op de website van Tekstbureau 't Kofschaap)

Inspelen op actualiteit loont

Inspelen op de actualiteit scoort. Of je nou een commerciële of culturele instelling bent, door in te haken op actuele gebeurtenissen trek je de aandacht en wek je sympathie. Lees er meer over in deze blog.

Wie kent hem niet? De Bol.com reclame waarin een man allerlei obstakels tegenkomt op zijn missie om Sinterklaascadeaus te scoren. Toepasselijke Sinterklaasliedjes klinken daarbij op de achtergrond. Zo zien we hem door de regen lopen (hoor de wind waait door de bomen) en wanhopig kloppen op de ruit van een winkel die net aan het sluiten is (daar wordt aan de deur geklopt). De voice-over adviseert om dus maar via Bol.com te winkelen want dan heb je: ‘Alle cadeaus snel en zonder.. smart in huis.’ 

Succesfactoren
Wat maakt deze reclame zo succesvol? Ten eerste wekt hij sympathie op. Heel veel mensen identificeren zich met de man in het spotje. We kennen allemaal de stress en ongemakken die het oplevert om Sinterklaascadeaus te kopen. Bol.com erkent die stress, verzacht de pijn met humor en biedt een comfortabel alternatief (bestellen vanuit huis). Het bedrijf speelt dus in op de actuele behoeften van mensen in de weken voor Sinterklaas: het inkopen van Sinterklaascadeaus. Bovendien wekt Bol.com de indruk daarin een helpende hand te bieden.

Uiteraard zijn er ook buiten de feestdagen genoeg gebeurtenissen om op in te haken. Post-it, het bedrijf van de gelijknamige gele papiertjes die je overal op kunt plakken, lanceerde bijvoorbeeld een succesvolle campagne in 2011 tijdens het huwelijk van de Britse prins William of Wales en Kate Middleton. Het bedrijf hing overal in London grote gele posters op met Will (hartje) Kate, met daarnaast de geniale zin: ‘May you stick together forever. Congratulations.’

Bloggen over actualiteit
Overtuigd van de voordelen, maar te weinig budget voor een reclame op de nationale tv of een grootschalige postercampagne? Ga bloggen! Dit is namelijk een kosteloze, simpele en zeer effectieve manier om op te vallen. Volgens een artikel op Winst.nl stijgt de kans op bezoekers van jouw website aanzienlijk als je blogs post over actuele onderwerpen. Als de Adwords in jouw blog namelijk overeenkomen met een trending topic (bijvoorbeeld de bruiloft van een koningspaar), dan staat je blog veel hoger in de zoekresultaten van Google. Dit effect is vaak wel tijdelijk, waarschuwt Winst.nl, het werkt zolang je blijft inspelen op de actualiteit. Dus stay tuned en keep up the good blogs!

(In 2018 gepubliceerd op de website van Tekstbureau 't Kofschaap)